• APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
  • APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVISÚSTÍ NAD LABEM
APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS1 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS2 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS3 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS4 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS5 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS6 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS7 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS8 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS9 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS10 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS11 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS12 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS13 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS14 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS15 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS16 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS17 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS18 APR-CZ • AUTOSERVIS • PNEUSERVIS • RYCHLOSERVIS19

Výměny motorových olejů a ostatních náplní

 

Pro poptávku ceny a termínu využijte rychlý kontakt.

Pro objednání, nebo bližší informaci, využijte rychlý kontakt:

Rychlý kontakt:

Servisní technik:
Telefon: +420 605 171 570
Majitel:
Telefon: +420 736 220 060
Email: info@apr-cz.cz

 

Motorový olej

V servisní knížce (návodu) k vozidlu je uvedeno potřebné množství oleje i jeho typ a specifikace. Interval výměny závisí na typu motoru, ale i na jeho provozu (zatížení).

Všeobecně platí že u benzínových (zážehových) motorů bývájí intervaly výměny 1x za 10-15 000 km, dieslové (vznětové) motory mívají také interval mezi 10-15000 km.

Životnost a kvalita oleje - dopručený interval výměny 1x za jeden rok. A to i tehdy, pokud najezdíme málo kilometrů. Olej totiž časem rovněž ztrácí své mazací vlastnosti.Při jízdách hlavně po městě (časté rozjezdy a zastavování) či při časté sportovní jízdě (vysoké otáčky), se doporučuje interval výměny ještě zkrátit.Při výměně oleje je nezbytné vyměnit, také olejový filtr.

Vliv kvality oleje

V obecném povědomí automobilistů je délka výměnného intervalu oleje většinou 15 tis. km. Mnozí také ví, že při převažujícím provozu v městské aglomeraci je dobré výměnný interval zkrátit. Až sem je všechno v pořádku. Další úvahy motoristů a i některých pracovníků autoservisů však jdou podivnými cestami a do hry se dostává viskozitní třída oleje, syntetická či minerální povaha oleje, a další aspekty. V názorech mnohých lidí je také zajímavý aspekt týkající se výrobce oleje - český olej je většinou podřadný a málo kvalitní, musí se vyměňovat dříve a jakýkoliv zahraniční je lepší. Nevidíte v tom také trochu té naší české malosti? O kvalitě motorových olejů již byla v tomto seriálu zmínka a tak si jen připomeneme, že o kvalitě motorového oleje rozhoduje pouze výkonová specifikace a nic jiného. Ani země výrobce, ani viskozita oleje, ani syntetický či minerální základový olej. A navíc - kvalita oleje nemá vliv na jeho výměnný interval. Ten určuje výrobce motoru a současně určí minimální přípustnou kvalitu motorového oleje. Vyšší výkonová specifikace neprodlouží výměnný interval oleje. Výměnný interval je dán konstrukcí motoru, např. kvalitou spalování paliva, a ne kvalitou oleje.

Vznětové motory

Mnohdy se mi stává, že analyzuji vyjetý olej z dieselového motoru a ten je ještě naprosto v pořádku, je velmi málo chemicky degradovaný a mohl by být ještě dále provozován. Jediné, co tomu brání, je velké množství sazí v oleji. Saze vznikají spalováním nafty, rozměr jejich částeček je velmi malý, přibližně desetina mikrometru, a na olejovém filtru se nezachytí. Z toho plyne ponaučení, které může např. spediční firmě provozující velkoobjemové dieselové motory v kamionech uspořit nemalé finance. Nepoužívejte zbytečně kvalitnější (a také dražší) oleje, než předepisuje výrobce motoru. Faktory, které u dieselových motorů omezují životnost oleje jsou většinou jinde než v kvalitě oleje. V minulosti omezovala životnost olejů v dieselových motorech, také kvalita nafty, tj. obsah síry v naftě. Tento faktor je však již delší dobu odbouráván stále se zvyšující kvalitou nafty.

Zážehové motory

U benzinových motorů je životnost motorového oleje více závislá na samotné kvalitě oleje. V benzinových motorech je díky spalování benzinu a díky jeho vyšší spotřebě oproti naftě vyšší teplota, což má vliv na rychlejší chemickou degradaci oleje. Také se setkáváme se stálým zvyšováním objemového výkonu motorů osobních automobilů, mění se charakter provozu, zejména ve velkých městských aglomeracích, protože provoz je hustější, častěji se rozjíždíme a akcelerujeme. Stejně jako u dieselových motorů se i zde začaly používat EGR ventily recirkulující výfukové plyny zpět do válců, mění se systémy vstřikování. To vše má velký vliv na rychlejší degradaci oleje a často se setkávám s oleji z nových motorů, které po doporučeném intervalu výměny vypadají velmi špatně, což snižuje životnost motoru.

Kdy měnit motorový olej

Na životnost oleje v benzinovém či dieselovém motoru a tedy na výměnný interval má vliv opravdu velmi mnoho faktorů a není jednoduché stanovit optimální kilometrový proběh pro určitý automobil. Limit, který doporučuje každá automobilka, je vždy maximální a nemusí vyhovovat zrovna provozu vašeho automobilu. Obecně lze říci to, co už jednou řečeno bylo: dodržujte maximální výměnné intervaly motorového oleje a při častějších jízdách v městském provozu nebo se studeným motorem tyto limity zkraťte přibližně o 20-30 %. Opravdu se to vyplatí. Analyzoval jsem olej z nového moderního motoru po 15 tis. km a myslím, že takových výměn by ten motor nevydržel mnoho. Podobný problém s olejem se pochopitelně neprojeví hned, ale určitě se podepíše na životnosti motoru.
Pro určení optimálního výměnného intervalu oleje lze jen doporučit, abyste si nechali zanalyzovat váš vyjetý motorový olej ve zkušební laboratoři. Na základě naměřených výsledků vám každý zkušený pracovník takové laboratoře může doporučit, zda by jste měl příště výměnný interval zkrátit či zda máte rezervu a můžete využít maximální doporučený interval výměny oleje.
Nakonec ještě dvě věty o době použitelnosti motorového oleje. Vždy a u všech olejů se donedávna udávala doba použitelnosti v motoru jeden rok, nyní některé automobilky pro některé nové motory připouští i dva roky. Někteří motoristé si pletou tuto dobu použitelnosti oleje v motoru s dobou skladovatelnosti oleje v originálních a uzavřených obalech, která se u dnešních motorových olejů udává 4 až 5 roků.

Brzdová kapalina

Včasná výměna brzdové kapaliny je důležitá kvůli bezpečnosti všech účastníků silniční dopravy. Většina majitelů aut má zafixován fakt, že brzdové kapaliny má být především dostatek, a proto její množství v zásobní nádržce více či méně pravidelně kontrolují. Další fakt - že musí být i v odpovídající kvalitě - již nepovažují za důležitý. Z hlediska kvality brzdové kapaliny je nejdůležitější její bod varu, potom teprve ostatní vlastnosti jako například chemická stabilita, dobrá mazací schopnost nebo nízká agresivita vůči ostatním součástem (tedy i těm pryžovým) brzdového systému.

Na trhu jsou momentálně brzdové kapaliny na bázi glykolů a na bázi minerálních olejů či silikonů. První typ, tedy skupinu glykolových brzdových kapalin, má ve svých útrobách většina soudobých motorových vozidel. Kvalita kapalin je samozřejmě určena normami, které rozlišují jednotlivé třídy (označení DOT). Podle viskozity a bodu varu potom rozlišujeme stabilitu a kvalitu jednotlivých typů brzdových kapalin. Rozeznáváme suchý a mokrý bod varu a měříme ho ve stupních Celsia.

Suchý bod varu lze měřit v podstatě jen po prvním otevření originální nádoby v době vyrobení nebo v době, která je určena na obalu výrobku. Jakmile jednou nádobu otevřete, začne se ihned projevovat vlastnost kapaliny vázat na sebe vodu a brzdová kapalina snižuje svoji kvalitu a samozřejmě i bod varu. V praxi je důležitější mokrý bod varu, což je údaj o kapalině s hmotnostním podílem (3,5%) vody. Tento údaj je bližší realitě a je prakticky využitelný při měření bodu varu brzdové kapaliny v dílnách a autoservisech. V praxi platí, že kritická mez bodu varu je okolo 140-150 stupňů Celsia. Jakmile se blížíte k této hodnotě nebo jste již pod ní, s výměnou kapaliny neváhejte a nečekejte, až budete mít při krizové situaci při brzdění blízko k havárii.

 

 

Napište nám

Kontaktní údaje

*) Pole označená hvězdičkou jsou povinná

Prosím, přepište text z obrázku

Facebook

To se mi líbí

^